اساسنامه - بنیاد حامیان دانشگاه رازی
اساسنامه بنیاد
«وَ مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»
و مَثَل کسانى که اموال خود را بدون منّت و ریا و تنها براى دستیابى به خشنودى خدا انفاق مىکنند و در خلوص نیّت، خود را چنان که باید پایدار مىدارند، همچون مَثَل بوستانى در زمینى حاصلخیز است که باران فراوانى به آن رسیده و محصولش را دو چندان داده و اگر باران فراوان هم بر آن نبارد دست کم اندک بارانى به آن مىرسد و بار و برى مى دهد و خدا به آنچه انجام مىدهید، بیناست. (سوره بقره آیۀ 265)
دانشگاهها محل اصلی رشد و شکوفایی علمی و جهتدهی به استعدادهای جوان جامعه در جهت حل مشکلات جامعه با تکیه بر علم و دانش میباشد. بنابراین شرایط بایستی به گونهای فراهم شود تا استعدادهای جوان کشور بتوانند خلاقیت و دانش خود را در راه بهبود اقتصاد و رفاه مردم و در نهایت توسعه کشور به کار گیرند. توانگران و نیکاندیشان خیر با حمایتهای مادی و معنوی خود با تاسی به سیره انبیای الهی و ائمه معصومین علیهمالسلام میتوانند در تقویت زیرساختهای آموزش عالی و شکوفایی استعدادهای جوان نقش کلیدی ایفا نموده و صدقه جاریهای برای خود برجای بگذارند. مطمئناً خیرات این صدقه که همانا معامله با خداوند بزرگ است، براساس آموزههای دینی بیپایان میباشد. در همین راستا افرادی خداجوی، نیکاندیش و خیر با توکل به خداوند بزرگ سازمان مردم نهادی (NGO) را به نام بنیاد حامیان دانشگاه رازی و بر اساس این اساسنامه و به شرح ذیل تاسیس نمودند.
فصل اول: کلیات
ماده 1: نام بنیاد " بنیاد خیّرین حامی دانشگاه رازی" میباشد که در ادامه اساسنامه، به لحاظ رعایت اختصار بنیاد نامیده میشود.
ماده 2: هیات موسس که به منظور پایه گذاری و راه اندازی بنیاد تشکیل شده است، شامل افراد ذیل میباشد:
1-
2-
3-
تبصره: هیأت مؤسس، اشخاصی هستند که برای تهیه مقدمات تشکیل، اقدام نموده و بعد از تأسیس، با عنوان هیأت مؤسس، مسؤلیتی نخواهند داشت.
ماده 3: بنیاد دارای تابعیت ایرانی بوده و ملزم به رعایت مفاد قانون اساسی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران و مصوبات هیات امنای بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی میباشد.
ماده 4: مدت فعالیت بنیاد از آغاز تاسیس، نامحدود میباشد.
ماده 1: نام بنیاد " بنیاد خیّرین حامی دانشگاه رازی" میباشد که در ادامه اساسنامه، به لحاظ رعایت اختصار بنیاد نامیده میشود.
ماده 2: هیات موسس که به منظور پایه گذاری و راه اندازی بنیاد تشکیل شده است، شامل افراد ذیل میباشد:
1-
2-
3-
تبصره: هیأت مؤسس، اشخاصی هستند که برای تهیه مقدمات تشکیل، اقدام نموده و بعد از تأسیس، با عنوان هیأت مؤسس، مسؤلیتی نخواهند داشت.
ماده 3: بنیاد دارای تابعیت ایرانی بوده و ملزم به رعایت مفاد قانون اساسی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران و مصوبات هیات امنای بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی میباشد.
ماده 4: مدت فعالیت بنیاد از آغاز تاسیس، نامحدود میباشد.
ماده 5: فعالیت بنیاد در سطح ملی بوده و دفتر مرکزی آن در دانشگاه رازی میباشد.
تبصره: مرکز اصلی بنیاد در استان کرمانشاه، شهرستان کرمانشاه، تاق بستان، خیابان دانشگاه، دانشگاه رازی، ۶۷۱۴۴۱۴۹۷۱ واقع است و در صورت لزوم میتواند پس از کسب مجوز از مرجع صدور پروانه، برابر مقررات در سایر نقاط داخل یا خارج کشور، شعبه یا دفتر نمایندگی، ایجاد نماید.
ماده 6: بنیاد فاقد هرگونه فعالیت سیاسی میباشد و هیچ یک از اعضای آن مجاز به فعالیت سیاسی، انتفاعی به نام بنیاد نیستند.
تبصره 1- بنیاد از نظر مالی مستقل است ولی تحت نظارت هیات امنای بنیاد خیرین آموزش عالی فعالیت خواهد نمود.
تبصره 2- تعامل و همراهی با مجامع خیریه مشابه داخل و خارج از کشور بلامانع است.
فصل دوم: هدفها
ماده 7: هدف از تشکیل بنیاد بهره گیری از توانمندیهای مادی و معنوی خیّرین و تشویق و ترغیب نیکوکاران و نیک اندیشان در تقویت و گسترش زیرساختها ی دانشگاه رازی به شرح ذیل می¬باشد:
1-7- اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات و صالحات در جامعه و بهره گیری در جهت رشد کمی و کیفی دانشگاه 2-7- ارائه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری بهینه خیّرین آموزش عالی.
3-7- شناسایی، تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّرین و واقفین دانشگاه
4-7- نظارت بر حسن انجام نظرات و اهداف شرعیه خیّرین و واقفین در طول حیات ایشان و بعد از آن.
5-7- ایجاد زمینهها و بستر های مناسب (اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی) جهت تقویت و استمرار حمایتهای خیرین و واقفین از دانشگاه.
6-7- برنامهریزی و سازماندهی برای جذب کمکهای مردمی و دولتی در جهت ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه با همکاری و هماهنگی بنیاد خیرین حامی آموزش عالی.
7-7- نظارت برحسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خیّرین، واقفین و تبرعات و موقوفات ایشان با همکاری بنیاد خیرین حامی آموزش عالی.
8-7- نظارت به منظور حسن احداث پروژههای خیّرساز دانشگاه.
9-7- نظارت و پیگیری تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت علوم از پروژه هایی که پنجاه درصد از کل اعتبارات آن را خیّر یا خیّرین پرداخت کرده باشند و به پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشند، با هماهنگی بنیاد خیرین حامی آموزش عالی و همکاری کمیته خیّرین وزارت علوم.
10-7- حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه از طریق راه اندازی صندوق قرضالحسنه دانشجویی و صندوق نیکوکاری.
11-7- حمایت و پشتیبانی از اقدامات فرهنگی و اسلامی در دانشگاه.
12-7- پشتیبانی و حمایت از سنت پسندیده ازدواجهای دانشجویی در دانشگاه.
13-7- حمایت از طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید دانشگاه.
14-7- حمایت از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه.
15-7- حضور و مشارکت در خرید و تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز دانشگاه.
16-7- ایفای نقش فعال برای ارتباط دانشگاه با صنعت ، تجارت و به طور کلی فضای کسب و کار.
17-7- حمایت از کار آفرینان جوان دانشجو و شرکتهای دانشبنیان
18-7- حضور، مشارکت و سرمایه گذاری در اجرای ایده ها و طرح های کاربردی و کار آفرینانه جهت تجاری سازی و تکمیل چرخه ایده تا محصول.
19-7- تصدی و اجرای کلیه برنامه ها و وظایف و اختیاراتی که با اهداف "بنیاد" مطابقت داشته و دانشگاه در راستای کاهش تصدی گری مراتب را برون سپاری نموده و یا خواهد نمود.
20-7- انجام هرگونه فعالیت، اقتصادی، بازرگانی، تجاری، صنعتی.
21-7- اقدام و انجام هر نوع فعالیتی که با روح و فلسفه اهداف مذکور در این ماده در راستای تامین اهداف "بنیاد همخوانی و سنخیت داشته باشد.
22-7- ایجاد کانون دانش آموختگان خیر دانشگاه و عضو گیری به منظور حمایتهای علمی پژوهشی و فرهنگی دانشگاه.
فصل سوم: عضو گیری
ماده 8: کلیه اشخاص دارای شرایط ذیل پس از معرفی 2 نفر از اعضای بنیاد و تایید هیات امنا به عضویت "بنیاد" در خواهند آمد.
1-8- التزام به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران.
2-8- قبول شرایط اساسنامه.
3-8- علاقمندی به تلاش در جهت فعالیتهای خیریه مرتبط با آموزش عالی.
ماده 9: خروج اعضا از "بنیاد" اختیاری بوده و در صورت تقاضای عضویت مجدد، میبایست مراحل عضوگیری را مجدد انجام دهند.
تبصره 1- عدم حضور غیر موجه در 2 جلسه متوالی مجمع عمومی به معنای انصراف تلقی میگردد.
ماده 10: اخراج اعضا از بنیاد به علت از دست دادن شرایط عضویت منوط به پیشنهاد یک سوم از اعضا و تصویب هیات امنا خواهد بود.
ماده 11: عضویت در بنیاد افتخاری و بدون چشم داشت مادی بوده و در راستای تلاش در جهت پیشرفت امور خیردر زمینه توسعه زیرساختهای دانشگاه می باشد.
فصل چهارم: تشکیلات
ماده 12: تشکیلات "بنیاد" شامل:1- هیات موسس 2- مجمع عمومی 3- هیات امنا 4- هیئت مدیره 5- بازرسان 6- مدیر عامل
فصل پنجم: هیات موسس
ماده 13: هیات موسس به شرح ذکر شده در ماده 2 متشکل از افراد آشنا به مسائل آموزش عالی و فعالیت خیریه بوده و مسئول به ثبت رساندن و راه اندازی کامل “بنیاد”میباشد.
ماده 14: پس از راه اندازی کامل “بنیاد”و تشکیل هیات امنا و بازرسان، فعالیت هیات موسس به اتمام میرسد.
فصل ششم: مجمع عمومی
ماده 15: مجمع عمومی (اعم از عادی و فوق العاده )شامل کلیه اعضا بوده و سالانه یک بار به دعوت رئیس هیات امنا تشکیل جلسه میدهد.
تبصره 1- در صورتی که رئیس هیات امنا در موعد مقرر بنا بر هر دلیلی به تکلیف خود عمل ننماید ، با دعوت نایب رئیس هیات امنا، بازرس و یا بازرسان تشکیل خواهد شد.
تبصره 2- زمان تشکیل مجمع عمومی حداکثر 4 ماه پس از پایان هر سال مالی میباشد.
ماده 16: مجمع عمومی عادی با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.
تبصره 1- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی عادی بعلت به حد نصاب نرسیدن ،رئیس هیات امنا با دعوت مجدد از اعضا نسبت به تشکیل جلسه تا حداکثر یک ماه بعد اقدام می نماید که این جلسه با هر تعداد از اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.
ماده 17: مجمع عمومی فوق العاده با درخواست هیات امنا، یا یک سوم از اعضای مجمع عمومی و با ذکر علت، تشکیل و با دو سوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای سه چهارم از حاضرین نافذ خواهد بود.
تبصره 1- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ، بعلت به حد نصاب نرسیدن یک ماه بعد، مجمع فوق العاده با همان شرایط ماده 17 تشکیل خواهد شد و در صورت به حد نصاب نرسیدن مجدد، موضوع صورتجلسه مذکور در اولین مجمع عمومی عادی، قابل طرح ولی تصویب آن ، طبق ماده 17 می باشد.
ماده 18: وظایف مجمع عمومی عادی شامل موارد ذیل می باشد:
1-18-تعیین خط مشی بنیاد بر اساس اهداف
2-18- استماع و رسیدگی گزارش هیات امنا
3-18- انتخاب اعضای هیات امنا و بازرسان و تعیین جانشینان هیات امنا و یا سایر مقامات مسئول "بنیاد" مانند اعضای علی البدل.
4-18- رسیدگی و تصویب ترازنامه مالی و بودجه سالیانه "بنیاد"
5-18-تعیین روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی
ماده 19: مجمع عمومی فوق العاده مسئول بررسی ، اصلاح و تغییر مفاد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و تسویه "بنیاد" میباشد.
فصل هفتم: هیات امنا
ماده 20: هیات امنا به نمایندگی از مجمع عمومی، مرجع تصمیم گیری در کلیه امور در چارچوب اساسنامه بوده و آئیننامهها و دستورات را تصویب و ابلاغ مینماید.
ماده 21: هیات امنا دارای 27 عضو میباشد.
تبصره 1- رئیس دانشگاه یا نماینده تام الاختیار وی در هر دوره که طبق مقررات تعیین و جایگزین می گردد به اعتبار شخصیت حقوقی خود و صرفنظر از پست و جایگاه سازمانی ، جزو اعضای اصلی هیات امنا میباشد.
1-21- اعضای اصلی شامل27 نفر با رای مجمع عمومی به مدت 4 سال انتخاب می شوند.
تبصره 2- اعضای "بنیاد " جهت کاندیدا شدن برای انتخابات هیا امنا ، لازم است 2 هفته قبل از انتخابات جهت کاندیداتوری ثبت نام نمایند.
2-21- در صورت انصراف ، فوق یا بیماری صعب العلاج هر یک از اعضای اصلی ، عضو علی البدل جایگزین میگردد.
3-21- دعوت از مسئولین و کارشناسان جهت شرکت در جلسات هیات امنا بدون حق رای بلا مانع میباشد.
ماده 22: جلسات عادی هیات امنا، حداقل هر سه ماه یکبار به دعوت رئیس هیات امنا یا نائب رئیس، تشکیل و با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای نصف بعلاوه یک حاضرین ،نافذ خواهد بود.
تبصره 1- جلسه فوق العاده در صورت درخواست رئیس هیات امنا یا 3 نفر از اعضای هیات امنا با ذکر دلایل تشکیل خواهد شد.
ماده 23: هیات امنا در اولین جلسه خود ملزم به انتخاب رئیس، نایب رئیس و منشی، از بین اعضای خود و به مدت4 سال میباشد.
1-23- اداره جلسات هیات امنا به عهده رئیس یا نایب رئیس هیات امنا می باشد.
ماده 24: وظایف هیات امنا شامل موارد ذیل میباشد:
1-24- برنامه ریزی فعالیتهای "بنیاد" بر اساس خطی مشی و برنامه های کلان تعیین شده توسط مجمع عمومی.
2-24-بررسی، تصویب و ابلاغ آیین نامه ها نظامنامه ها و پیشنهادات اجرایی مربوط به نحوه ی فعالیت "بنیاد".
3-24- بحث و بررسی پیشنهادات مدیر عامل، هیات مدیره یا اعضای هیات امنا و نهایتاً تصویب و ابلاغ آن به هیات مدیره جهت اجرا
4-24- بررسی پیشنهادات مربوط به تغییر مفاد اساسنامه و ارائه به مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب و همچنین تفسیر اساسنامه.
5-24- انتخاب هیات مدیره، از بین اعضای هیات امنا برای مدت 2 سال
6-24 – بررسی و تایید مدیر عامل پیشنهادی از سوی هیات مدیره برای مدت 3 سال
تبصره 1- انتخاب مجدد هیات مدیره و مدیر عامل برای دوره های بعد بلامانع است.
7-24- عزل هیات مدیره ،چنانچه انجام امور یا عملی را برخلاف مفاد اساسنامه یا مغایر با مصالح "بنیاد"و مصوبات هیات امنا انجام دهند.
8-24- استماع و رسیدگی به گزارش هیات مدیره ، مدیر عامل و بازرسان.
9-24- تصویب و تایید بیلان مالی
ماده 25: در کلیه جلسات هیات امنا ،می بایست صورت جلسه ، تنظیم و در دفتری مخصوص ثبت و توسط کلیه اعضا امضا گردد.
فصل هشتم: هیات مدیره
ماده 26: هیات مدیره شامل6 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل بوده که از بین اعضای هیات امنا و با رای ایشان ، به مدت 2 سال انتخاب میگردند.
ماده 27: اعضای هیات مدیره در اولین جلسه و از بین اعضای خود می بایست رئیس و نائب رئیس هیات مدیره را انتخاب کنند.
ماده 28: جلسات هیات مدیره حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل و با حضور حداقل 5 نفر که یکی از آنها رئیس یا نائب رئیس هیات مدیره باشد رسمیت یافته و مصوبات آن با حداقل3 رای مثبت از کل آرا نافذ خواهد بود.
ماده 29: مصوبات هیات مدیره ،در دفتری مخصوص ثبت و به امضای اعضا رسیده و در محلی امن نگهداری میگردد.
ماده 30: عدم حضور هر یک از اعضای هیات مدیره، بدون دلیل موجه در سه جلسه متوالی، به منزله انصراف وی تلقی و عضو علی البدل، جایگزین وی میشود.
تبصره 1- غیر موجه بودن غیبت با نظر هیات مدیره و پس از اخذ دفاعیات فرد غایب مشخص میشود.
ماده 31: وظایف و اختیارات هیات مدیره شامل موارد زیر است:
1-31- اجرای مصوبات هیات امنا و تنظیم سایر برنامه های اجرایی "بنیاد"
2-31- ارائه پیشنهاد به هیات امنا جهت انتخاب مدیر عامل .
3-31- بررسی پیشنهادات و برنامه های مدیر عامل و تصویب آن.
4-31- تهیه ترازنامه مالی و ارایه به هیات امنا.
5-31- هیات مدیره مجاز به تعیین میزان حقوق ، مزایا و هرگونه پاداش به پرسنل و مدیر عامل میباشد.
فصل نهم: مدیر عامل
ماده 32: مدیر عامل ، مسئول انجام کلیه امور جاری "بنیاد" تحت نظاریت هیات مدیره میباشد.
ماده 33: شرح مسئولیتها ، حدود وظایف مدیرعامل و معاونین وی ،طبق آئین نامه هایی است که هیات مدیره ،تصویب مینماید.
ماده 34: مدیر عامل می تواند از بین اعضا هیات مدیره یا خارج از آن باشد که در صورت دوم فاقد حق رای میباشد.
تبصره 1- انتخاب مدیر عامل خارج از اعضای "بنیاد" بلامانع است.
ماده 35: کلیه مکاتبات "بنیاد"با امضای مدیر عامل بوده و در غیاب وی قائم مقام منتخب وی دارای حق امضا میباشد
.
فصل دهم: بازرسان
ماده 36: بازرسان به ترتیب آرا ،2 نفر اصلی و 1 نفر علی البدل بوده که از بین اعضای "بنیاد" به مدت 1 سال توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند.
تبصره 1- انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده 37: بازرسان ، میبایست حداقل هر شش ماه یکبار به انجام بازرسی پرداخته و نتایج را به هیات امنا گزارش نمایند. همچنین ارائه گزارش سالانه به مجمع عممی توسط بازرسان انجام میگیرد.
ماده 38: بازرسان در هر زمان ، به طور جداگانه با به اتفاق حق رسیدگی به اسناد و بازرسی کلیه امور مالی “بنیاد”را خواهند داشت.
ماده 39: بازرسان همراه با 2 نفر از اعضا هیات امنا ، تواماً در صورت لزوم می توانند تشکیل مجمع عمومی فوق العاده را درخواست نموده و رئیس هیات امنا دعوت از کلیه اعضای رسمی و تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده را طی حداکثر یک ماه به عهده خواهد داشت.
ماده 40: در صورت انصراف یا فوت یک یا هر دو بازرس ، بازرس علی البدل انجام وظیفه نموده و در اولین جلسه مجمع عمومی انتخابات بازرسان برگزار خواهد شد.
فصل یازدهم: منابع و امور مالی
ماده 41: ابتدای هر سال مالی ، اول فروردین ماه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
تبصره 1- ابتدای اولین سال مالی ، زمانی شروع به کار “بنیاد”میباشد.
ماده 42: مهلت ارائه ترازنامه توسط هیات مدیره حداکثر تا سی و یکم خرداد ماه سال بعد میباشد.
ماده 43: حسابداری امور مالی “بنیاد” به عهده حسابدار که به پیشنهاد مدیر عامل و تایید هیات مدیره انتخاب و زیر نظر مدیر عامل فعالیت دارد میباشد.
ماده 44: اسناد مالی کلیه پرداخت ها و تعهدات “بنیاد”با امضای ثابت رئیس هیات مدیره یا نائب رئیس و مدیر عامل و مهر “بنیاد”خواهد بود.
ماده 45: منابع مالی “بنیاد” شامل موارد ذیل میباشد:
1-45- مبلغ یک میلیون ریال که توسط هیات موسس به عنوان کمک بلا عوض در شروع کار اهدا می گردد.
2-45- هدایا ، کمکهای مردمی، نذورات و وامهای دریافتی از صندوقهای قرض الحسنه ، بانکها ، سازمانها و اشخاص ، در آمد حاصل از هر نوع فعالیت اقتصادی و حق عضویت اعضا که میزان آن توسط هیات امنا تعیین میگردد.
ماده 46: “بنیاد” میبایست در یکی از شعب بانکهای رسمی کشور، افتتاح حساب نموده و کلیه دریافتها و پرداختها از طریق این حساب صورت گیرد.
ماده 47: نحوه هزینه کرد “بنیاد” به شرح زیر است:
1-47- در مواردی که اهدا کننده نحوه هزینه کرد را مشخص می نماید، به همان صورت تعیین شده اقدام خواهد شد.
2-47- در مواردی که نحوه هزینه کرد به اختیار “بنیاد” واگذار می گردد، طبق کارشناسی هیات مدیره و تصویب هیات امنا اقدام خواهد شد.
فصل یازدهم: تسویه و انحلال
ماده 48: “بنیاد”با پیشنهاد دو سوم از اعضای رسمی “بنیاد” یا دو سوم از اعضای هیات امنا و تایید مجمع عمومی فوق العاده منحل میگردد.
ماده 49: در صورت انحلال”بنیاد”هیات تسویه که شامل هفت نفر به انتخاب مجمع فوق العاده می باشد ، تشکیل میگردد.
تبصره 1- مدیر عامل ، قائم مقام مدیر عامل بازرسان و حسابدار ، حق عضویت در هیات تسویه را نداشته ولی موظف به همکاری کامل با هیات تسویه میباشند.
ماده 50: هیات تسویه به محض تشکیل کلیه وجوه ، اموال منقول و غیر منقول را از هیات مدیره تحویل و نسبت به حسابرسی و پرداخت دیون و بدهیهای “بنیاد” طبق نظر کارشناسی و قانونی اقدام خواهد نمود.
تبصره 1- پرداخت بدهی به اعضای رسمی جامعه "بنیاد " بعد ازتسویه حساب کامل با افرادو سازمانهای خارج از بنیاد خواهد بود.
تبصره 2- هیات تسویه ، مجاز به استفاده از نظر کارشناسان خبره می باشد .
ماده 51: در صورت مثبت بودن ترازنامه مالی، وجوه باقی مانده تحت نظر هیئت تسویه صرف انجام امور خیر با اولویت کارهای جاری نیمه تمام میگردد.
ماده 52: در تمام مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده، هیات امنا به عنوان بالاترین رکن “بنیاد” تصمیمگیری خواهد کرد .
ماده 53: این اساسنامه شامل 53 ماده و 52 بند و 17 تبصره میباشد.
تبصره: مرکز اصلی بنیاد در استان کرمانشاه، شهرستان کرمانشاه، تاق بستان، خیابان دانشگاه، دانشگاه رازی، ۶۷۱۴۴۱۴۹۷۱ واقع است و در صورت لزوم میتواند پس از کسب مجوز از مرجع صدور پروانه، برابر مقررات در سایر نقاط داخل یا خارج کشور، شعبه یا دفتر نمایندگی، ایجاد نماید.
ماده 6: بنیاد فاقد هرگونه فعالیت سیاسی میباشد و هیچ یک از اعضای آن مجاز به فعالیت سیاسی، انتفاعی به نام بنیاد نیستند.
تبصره 1- بنیاد از نظر مالی مستقل است ولی تحت نظارت هیات امنای بنیاد خیرین آموزش عالی فعالیت خواهد نمود.
تبصره 2- تعامل و همراهی با مجامع خیریه مشابه داخل و خارج از کشور بلامانع است.
فصل دوم: هدفها
ماده 7: هدف از تشکیل بنیاد بهره گیری از توانمندیهای مادی و معنوی خیّرین و تشویق و ترغیب نیکوکاران و نیک اندیشان در تقویت و گسترش زیرساختها ی دانشگاه رازی به شرح ذیل می¬باشد:
1-7- اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات و صالحات در جامعه و بهره گیری در جهت رشد کمی و کیفی دانشگاه 2-7- ارائه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری بهینه خیّرین آموزش عالی.
3-7- شناسایی، تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّرین و واقفین دانشگاه
4-7- نظارت بر حسن انجام نظرات و اهداف شرعیه خیّرین و واقفین در طول حیات ایشان و بعد از آن.
5-7- ایجاد زمینهها و بستر های مناسب (اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی) جهت تقویت و استمرار حمایتهای خیرین و واقفین از دانشگاه.
6-7- برنامهریزی و سازماندهی برای جذب کمکهای مردمی و دولتی در جهت ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه با همکاری و هماهنگی بنیاد خیرین حامی آموزش عالی.
7-7- نظارت برحسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خیّرین، واقفین و تبرعات و موقوفات ایشان با همکاری بنیاد خیرین حامی آموزش عالی.
8-7- نظارت به منظور حسن احداث پروژههای خیّرساز دانشگاه.
9-7- نظارت و پیگیری تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت علوم از پروژه هایی که پنجاه درصد از کل اعتبارات آن را خیّر یا خیّرین پرداخت کرده باشند و به پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشند، با هماهنگی بنیاد خیرین حامی آموزش عالی و همکاری کمیته خیّرین وزارت علوم.
10-7- حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه از طریق راه اندازی صندوق قرضالحسنه دانشجویی و صندوق نیکوکاری.
11-7- حمایت و پشتیبانی از اقدامات فرهنگی و اسلامی در دانشگاه.
12-7- پشتیبانی و حمایت از سنت پسندیده ازدواجهای دانشجویی در دانشگاه.
13-7- حمایت از طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید دانشگاه.
14-7- حمایت از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه.
15-7- حضور و مشارکت در خرید و تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز دانشگاه.
16-7- ایفای نقش فعال برای ارتباط دانشگاه با صنعت ، تجارت و به طور کلی فضای کسب و کار.
17-7- حمایت از کار آفرینان جوان دانشجو و شرکتهای دانشبنیان
18-7- حضور، مشارکت و سرمایه گذاری در اجرای ایده ها و طرح های کاربردی و کار آفرینانه جهت تجاری سازی و تکمیل چرخه ایده تا محصول.
19-7- تصدی و اجرای کلیه برنامه ها و وظایف و اختیاراتی که با اهداف "بنیاد" مطابقت داشته و دانشگاه در راستای کاهش تصدی گری مراتب را برون سپاری نموده و یا خواهد نمود.
20-7- انجام هرگونه فعالیت، اقتصادی، بازرگانی، تجاری، صنعتی.
21-7- اقدام و انجام هر نوع فعالیتی که با روح و فلسفه اهداف مذکور در این ماده در راستای تامین اهداف "بنیاد همخوانی و سنخیت داشته باشد.
22-7- ایجاد کانون دانش آموختگان خیر دانشگاه و عضو گیری به منظور حمایتهای علمی پژوهشی و فرهنگی دانشگاه.
فصل سوم: عضو گیری
ماده 8: کلیه اشخاص دارای شرایط ذیل پس از معرفی 2 نفر از اعضای بنیاد و تایید هیات امنا به عضویت "بنیاد" در خواهند آمد.
1-8- التزام به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران.
2-8- قبول شرایط اساسنامه.
3-8- علاقمندی به تلاش در جهت فعالیتهای خیریه مرتبط با آموزش عالی.
ماده 9: خروج اعضا از "بنیاد" اختیاری بوده و در صورت تقاضای عضویت مجدد، میبایست مراحل عضوگیری را مجدد انجام دهند.
تبصره 1- عدم حضور غیر موجه در 2 جلسه متوالی مجمع عمومی به معنای انصراف تلقی میگردد.
ماده 10: اخراج اعضا از بنیاد به علت از دست دادن شرایط عضویت منوط به پیشنهاد یک سوم از اعضا و تصویب هیات امنا خواهد بود.
ماده 11: عضویت در بنیاد افتخاری و بدون چشم داشت مادی بوده و در راستای تلاش در جهت پیشرفت امور خیردر زمینه توسعه زیرساختهای دانشگاه می باشد.
فصل چهارم: تشکیلات
ماده 12: تشکیلات "بنیاد" شامل:1- هیات موسس 2- مجمع عمومی 3- هیات امنا 4- هیئت مدیره 5- بازرسان 6- مدیر عامل
فصل پنجم: هیات موسس
ماده 13: هیات موسس به شرح ذکر شده در ماده 2 متشکل از افراد آشنا به مسائل آموزش عالی و فعالیت خیریه بوده و مسئول به ثبت رساندن و راه اندازی کامل “بنیاد”میباشد.
ماده 14: پس از راه اندازی کامل “بنیاد”و تشکیل هیات امنا و بازرسان، فعالیت هیات موسس به اتمام میرسد.
فصل ششم: مجمع عمومی
ماده 15: مجمع عمومی (اعم از عادی و فوق العاده )شامل کلیه اعضا بوده و سالانه یک بار به دعوت رئیس هیات امنا تشکیل جلسه میدهد.
تبصره 1- در صورتی که رئیس هیات امنا در موعد مقرر بنا بر هر دلیلی به تکلیف خود عمل ننماید ، با دعوت نایب رئیس هیات امنا، بازرس و یا بازرسان تشکیل خواهد شد.
تبصره 2- زمان تشکیل مجمع عمومی حداکثر 4 ماه پس از پایان هر سال مالی میباشد.
ماده 16: مجمع عمومی عادی با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.
تبصره 1- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی عادی بعلت به حد نصاب نرسیدن ،رئیس هیات امنا با دعوت مجدد از اعضا نسبت به تشکیل جلسه تا حداکثر یک ماه بعد اقدام می نماید که این جلسه با هر تعداد از اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.
ماده 17: مجمع عمومی فوق العاده با درخواست هیات امنا، یا یک سوم از اعضای مجمع عمومی و با ذکر علت، تشکیل و با دو سوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای سه چهارم از حاضرین نافذ خواهد بود.
تبصره 1- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ، بعلت به حد نصاب نرسیدن یک ماه بعد، مجمع فوق العاده با همان شرایط ماده 17 تشکیل خواهد شد و در صورت به حد نصاب نرسیدن مجدد، موضوع صورتجلسه مذکور در اولین مجمع عمومی عادی، قابل طرح ولی تصویب آن ، طبق ماده 17 می باشد.
ماده 18: وظایف مجمع عمومی عادی شامل موارد ذیل می باشد:
1-18-تعیین خط مشی بنیاد بر اساس اهداف
2-18- استماع و رسیدگی گزارش هیات امنا
3-18- انتخاب اعضای هیات امنا و بازرسان و تعیین جانشینان هیات امنا و یا سایر مقامات مسئول "بنیاد" مانند اعضای علی البدل.
4-18- رسیدگی و تصویب ترازنامه مالی و بودجه سالیانه "بنیاد"
5-18-تعیین روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی
ماده 19: مجمع عمومی فوق العاده مسئول بررسی ، اصلاح و تغییر مفاد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و تسویه "بنیاد" میباشد.
فصل هفتم: هیات امنا
ماده 20: هیات امنا به نمایندگی از مجمع عمومی، مرجع تصمیم گیری در کلیه امور در چارچوب اساسنامه بوده و آئیننامهها و دستورات را تصویب و ابلاغ مینماید.
ماده 21: هیات امنا دارای 27 عضو میباشد.
تبصره 1- رئیس دانشگاه یا نماینده تام الاختیار وی در هر دوره که طبق مقررات تعیین و جایگزین می گردد به اعتبار شخصیت حقوقی خود و صرفنظر از پست و جایگاه سازمانی ، جزو اعضای اصلی هیات امنا میباشد.
1-21- اعضای اصلی شامل27 نفر با رای مجمع عمومی به مدت 4 سال انتخاب می شوند.
تبصره 2- اعضای "بنیاد " جهت کاندیدا شدن برای انتخابات هیا امنا ، لازم است 2 هفته قبل از انتخابات جهت کاندیداتوری ثبت نام نمایند.
2-21- در صورت انصراف ، فوق یا بیماری صعب العلاج هر یک از اعضای اصلی ، عضو علی البدل جایگزین میگردد.
3-21- دعوت از مسئولین و کارشناسان جهت شرکت در جلسات هیات امنا بدون حق رای بلا مانع میباشد.
ماده 22: جلسات عادی هیات امنا، حداقل هر سه ماه یکبار به دعوت رئیس هیات امنا یا نائب رئیس، تشکیل و با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای نصف بعلاوه یک حاضرین ،نافذ خواهد بود.
تبصره 1- جلسه فوق العاده در صورت درخواست رئیس هیات امنا یا 3 نفر از اعضای هیات امنا با ذکر دلایل تشکیل خواهد شد.
ماده 23: هیات امنا در اولین جلسه خود ملزم به انتخاب رئیس، نایب رئیس و منشی، از بین اعضای خود و به مدت4 سال میباشد.
1-23- اداره جلسات هیات امنا به عهده رئیس یا نایب رئیس هیات امنا می باشد.
ماده 24: وظایف هیات امنا شامل موارد ذیل میباشد:
1-24- برنامه ریزی فعالیتهای "بنیاد" بر اساس خطی مشی و برنامه های کلان تعیین شده توسط مجمع عمومی.
2-24-بررسی، تصویب و ابلاغ آیین نامه ها نظامنامه ها و پیشنهادات اجرایی مربوط به نحوه ی فعالیت "بنیاد".
3-24- بحث و بررسی پیشنهادات مدیر عامل، هیات مدیره یا اعضای هیات امنا و نهایتاً تصویب و ابلاغ آن به هیات مدیره جهت اجرا
4-24- بررسی پیشنهادات مربوط به تغییر مفاد اساسنامه و ارائه به مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب و همچنین تفسیر اساسنامه.
5-24- انتخاب هیات مدیره، از بین اعضای هیات امنا برای مدت 2 سال
6-24 – بررسی و تایید مدیر عامل پیشنهادی از سوی هیات مدیره برای مدت 3 سال
تبصره 1- انتخاب مجدد هیات مدیره و مدیر عامل برای دوره های بعد بلامانع است.
7-24- عزل هیات مدیره ،چنانچه انجام امور یا عملی را برخلاف مفاد اساسنامه یا مغایر با مصالح "بنیاد"و مصوبات هیات امنا انجام دهند.
8-24- استماع و رسیدگی به گزارش هیات مدیره ، مدیر عامل و بازرسان.
9-24- تصویب و تایید بیلان مالی
ماده 25: در کلیه جلسات هیات امنا ،می بایست صورت جلسه ، تنظیم و در دفتری مخصوص ثبت و توسط کلیه اعضا امضا گردد.
فصل هشتم: هیات مدیره
ماده 26: هیات مدیره شامل6 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل بوده که از بین اعضای هیات امنا و با رای ایشان ، به مدت 2 سال انتخاب میگردند.
ماده 27: اعضای هیات مدیره در اولین جلسه و از بین اعضای خود می بایست رئیس و نائب رئیس هیات مدیره را انتخاب کنند.
ماده 28: جلسات هیات مدیره حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل و با حضور حداقل 5 نفر که یکی از آنها رئیس یا نائب رئیس هیات مدیره باشد رسمیت یافته و مصوبات آن با حداقل3 رای مثبت از کل آرا نافذ خواهد بود.
ماده 29: مصوبات هیات مدیره ،در دفتری مخصوص ثبت و به امضای اعضا رسیده و در محلی امن نگهداری میگردد.
ماده 30: عدم حضور هر یک از اعضای هیات مدیره، بدون دلیل موجه در سه جلسه متوالی، به منزله انصراف وی تلقی و عضو علی البدل، جایگزین وی میشود.
تبصره 1- غیر موجه بودن غیبت با نظر هیات مدیره و پس از اخذ دفاعیات فرد غایب مشخص میشود.
ماده 31: وظایف و اختیارات هیات مدیره شامل موارد زیر است:
1-31- اجرای مصوبات هیات امنا و تنظیم سایر برنامه های اجرایی "بنیاد"
2-31- ارائه پیشنهاد به هیات امنا جهت انتخاب مدیر عامل .
3-31- بررسی پیشنهادات و برنامه های مدیر عامل و تصویب آن.
4-31- تهیه ترازنامه مالی و ارایه به هیات امنا.
5-31- هیات مدیره مجاز به تعیین میزان حقوق ، مزایا و هرگونه پاداش به پرسنل و مدیر عامل میباشد.
فصل نهم: مدیر عامل
ماده 32: مدیر عامل ، مسئول انجام کلیه امور جاری "بنیاد" تحت نظاریت هیات مدیره میباشد.
ماده 33: شرح مسئولیتها ، حدود وظایف مدیرعامل و معاونین وی ،طبق آئین نامه هایی است که هیات مدیره ،تصویب مینماید.
ماده 34: مدیر عامل می تواند از بین اعضا هیات مدیره یا خارج از آن باشد که در صورت دوم فاقد حق رای میباشد.
تبصره 1- انتخاب مدیر عامل خارج از اعضای "بنیاد" بلامانع است.
ماده 35: کلیه مکاتبات "بنیاد"با امضای مدیر عامل بوده و در غیاب وی قائم مقام منتخب وی دارای حق امضا میباشد
.
فصل دهم: بازرسان
ماده 36: بازرسان به ترتیب آرا ،2 نفر اصلی و 1 نفر علی البدل بوده که از بین اعضای "بنیاد" به مدت 1 سال توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند.
تبصره 1- انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده 37: بازرسان ، میبایست حداقل هر شش ماه یکبار به انجام بازرسی پرداخته و نتایج را به هیات امنا گزارش نمایند. همچنین ارائه گزارش سالانه به مجمع عممی توسط بازرسان انجام میگیرد.
ماده 38: بازرسان در هر زمان ، به طور جداگانه با به اتفاق حق رسیدگی به اسناد و بازرسی کلیه امور مالی “بنیاد”را خواهند داشت.
ماده 39: بازرسان همراه با 2 نفر از اعضا هیات امنا ، تواماً در صورت لزوم می توانند تشکیل مجمع عمومی فوق العاده را درخواست نموده و رئیس هیات امنا دعوت از کلیه اعضای رسمی و تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده را طی حداکثر یک ماه به عهده خواهد داشت.
ماده 40: در صورت انصراف یا فوت یک یا هر دو بازرس ، بازرس علی البدل انجام وظیفه نموده و در اولین جلسه مجمع عمومی انتخابات بازرسان برگزار خواهد شد.
فصل یازدهم: منابع و امور مالی
ماده 41: ابتدای هر سال مالی ، اول فروردین ماه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
تبصره 1- ابتدای اولین سال مالی ، زمانی شروع به کار “بنیاد”میباشد.
ماده 42: مهلت ارائه ترازنامه توسط هیات مدیره حداکثر تا سی و یکم خرداد ماه سال بعد میباشد.
ماده 43: حسابداری امور مالی “بنیاد” به عهده حسابدار که به پیشنهاد مدیر عامل و تایید هیات مدیره انتخاب و زیر نظر مدیر عامل فعالیت دارد میباشد.
ماده 44: اسناد مالی کلیه پرداخت ها و تعهدات “بنیاد”با امضای ثابت رئیس هیات مدیره یا نائب رئیس و مدیر عامل و مهر “بنیاد”خواهد بود.
ماده 45: منابع مالی “بنیاد” شامل موارد ذیل میباشد:
1-45- مبلغ یک میلیون ریال که توسط هیات موسس به عنوان کمک بلا عوض در شروع کار اهدا می گردد.
2-45- هدایا ، کمکهای مردمی، نذورات و وامهای دریافتی از صندوقهای قرض الحسنه ، بانکها ، سازمانها و اشخاص ، در آمد حاصل از هر نوع فعالیت اقتصادی و حق عضویت اعضا که میزان آن توسط هیات امنا تعیین میگردد.
ماده 46: “بنیاد” میبایست در یکی از شعب بانکهای رسمی کشور، افتتاح حساب نموده و کلیه دریافتها و پرداختها از طریق این حساب صورت گیرد.
ماده 47: نحوه هزینه کرد “بنیاد” به شرح زیر است:
1-47- در مواردی که اهدا کننده نحوه هزینه کرد را مشخص می نماید، به همان صورت تعیین شده اقدام خواهد شد.
2-47- در مواردی که نحوه هزینه کرد به اختیار “بنیاد” واگذار می گردد، طبق کارشناسی هیات مدیره و تصویب هیات امنا اقدام خواهد شد.
فصل یازدهم: تسویه و انحلال
ماده 48: “بنیاد”با پیشنهاد دو سوم از اعضای رسمی “بنیاد” یا دو سوم از اعضای هیات امنا و تایید مجمع عمومی فوق العاده منحل میگردد.
ماده 49: در صورت انحلال”بنیاد”هیات تسویه که شامل هفت نفر به انتخاب مجمع فوق العاده می باشد ، تشکیل میگردد.
تبصره 1- مدیر عامل ، قائم مقام مدیر عامل بازرسان و حسابدار ، حق عضویت در هیات تسویه را نداشته ولی موظف به همکاری کامل با هیات تسویه میباشند.
ماده 50: هیات تسویه به محض تشکیل کلیه وجوه ، اموال منقول و غیر منقول را از هیات مدیره تحویل و نسبت به حسابرسی و پرداخت دیون و بدهیهای “بنیاد” طبق نظر کارشناسی و قانونی اقدام خواهد نمود.
تبصره 1- پرداخت بدهی به اعضای رسمی جامعه "بنیاد " بعد ازتسویه حساب کامل با افرادو سازمانهای خارج از بنیاد خواهد بود.
تبصره 2- هیات تسویه ، مجاز به استفاده از نظر کارشناسان خبره می باشد .
ماده 51: در صورت مثبت بودن ترازنامه مالی، وجوه باقی مانده تحت نظر هیئت تسویه صرف انجام امور خیر با اولویت کارهای جاری نیمه تمام میگردد.
ماده 52: در تمام مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده، هیات امنا به عنوان بالاترین رکن “بنیاد” تصمیمگیری خواهد کرد .
ماده 53: این اساسنامه شامل 53 ماده و 52 بند و 17 تبصره میباشد.